Profesjonalna kancelaria wykrojona na potrzeby przedsiębiorcy, która specjalizuje się w obsłudze firm. Na czele stoją dwie kobiety: Anna Lulis i Bernardeta Eckhardt-Ćwik, które codziennie pracują dla biznesu, oferując kompleksową obsługę prawną firm. Dają klientom cenną wartość – spokój i bezpieczeństwo. Ich wiedza prawnicza jest dopełnieniem wiedzy biznesowej. Najważniejszym priorytetem jest dobra komunikacja i szczere, otwarte relacje.
Aleksandra Pająk: Co sprawiło, że wybrały panie właśnie prawo? Jak wyglądała ścieżka kształcenia?
Bernardeta Eckhardt-Ćwik: Zdecydowałam się na prawo, ale nie wszystko było po kolei, tak jak powinno to wyglądać – po studiach zazwyczaj jest aplikacja,a u mnie po studiach była praca. Tam przeszłam ścieżkę od szeregowego pracownika do dyrektora działu prawnego. W międzyczasie dostałam się na aplikację, którą zdałam i kontynuowałam współpracę z tą spółką.
Wtedy powstał pomysł na założenie wspólnie własnej kancelarii?
Bernardeta: Tak, właśnie po czasie zaczęłam prowadzić swoją kancelarię i ze swoją aktualną wspólniczką, postanowiłyśmy spróbować razem stworzyć coś swojego na zasadzie tak zwanej wspólnoty biurowej – każda miała swoje sprawy, każda swoich klientów. Potem stwierdziłyśmy, że fajnie nam się ze sobą współpracuje i jesteśmy w stanie się uzupełnić. Cztery lata temu założyłyśmy spółkę i od tego czasu funkcjonujemy jako kancelaria Lulis Eckhardt i partnerzy – Adwokaci dla Biznesu.
W czym najczęściej przedsiębiorcy potrzebują pomocy?
Anna Lulis: Głównie z zakresu umów w obrocie gospodarczym – potrzebują zabezpieczenia, ochrony i zapewnienia bezpieczeństwa.
A jakie są ich oczekiwania i potrzeby?
Anna: Zazwyczaj potrzebują szybkiej pomocy, normą jest, że każdy potrzebuje wszystkiego “na wczoraj”. <śmiech> Oczywiście nasza praca nie tylko musi być szybka, ale też dobra jakościowo. Krótki czas nie może mieć odzwierciedlenia w spadku jakości. Bardzo ważna jest też dynamiczna praca i przejrzysty, prosty język – przekaz musi być konkretny i zrozumiały.
Zawsze trzeba też pomagać w rozwiązywaniu problemów i dopinać pracę do końca.
Jakie branże obsługuje kancelaria?
AiB: Głównie zajmujemy się obsługą firm i przedsiębiorstw, zazwyczaj w zakresie stałej obsługi prawnej, której prędzej czy później potrzebują. Obsługujemy branże m.in.: szeroko pojętą handlową, elektroniczną, spożywczą, modową. Duża część naszej pracy to zajmowanie się obsługą ecommerce czyli tworzeniem regulaminów serwisów, umów sklepów internetowych, polityki prywatności, sprzedaży. Sporządzanie, negocjowanie umów, ochrona znaku towarowego (logo), pracy twórczej czy praw autorskich. Zajmujemy się też rynkami kapitałowymi, wprowadzaniem na giełdę, pozyskiwaniem finansowania poprzez wsparcie w procesie emisji akcji czy obligacji. Nasza działalność obejmuje też sprawy korporacyjne, czyli zakładanie, sprzedaż lub likwidacja spółek.
Dlaczego warto korzystać z pomocy prawnika?
A: Przede wszystkim powinno się traktować korzystanie z usług prawnych nie jako koszt, ale jako inwestycję.
Z jakimi wyzwaniami trzeba się mierzyć pracując w branży prawniczej?
B: Wiadomo, klienci bywają bardzo różni. <śmiech>
A: Ale najważniejsze jest współpraca i zaufanie, klienci muszą ufać nam w ustalaniu strategii, bo wiemy jak to zazwyczaj prawnie potoczy się dalej.
B: Dużym wyzwaniem jest też czas. Biznes jest szybki – rozmowy biznesowe często wyglądają na tej zasadzie, że albo coś podpisujemy teraz albo już w ogóle lub odkładamy w czasie – co nie sprzyja żadnej ze stron.
Co daje największą motywację w tej pracy?
A: Poczucie, że pomagamy innym. Kiedy sytuacja jest trudna, na przykład kiedy trzeba wynegocjować ugodę, ale udaje się. Jeśli się chce, oczywiście wola musi być po obu stronach, to można komuś pomóc wyjść z kłopotów – było już wiele takich sytuacji, które to potwierdziły i w tej pracy właśnie to daje kopa.
B: Nie ma też sztampy, codziennie przychodzimy i każdy dzień jest inny. Zajmujemy się nowymi rzeczami, mamy do czynienia z różnymi sprawami i nie ma monotonii. Siłą napędową jest też ciągła chęć rozwoju.
Co w prowadzeniu własnej działalności daje najwięcej satysfakcji?
A: Przede wszystkim zadowolony klient, który docenia dobrze wykonaną pracę. Poprzez obsługę prawną stajemy się też częścią firm i często możemy uczestniczyć w ich życiu – to są miłe momenty, które cieszą i są dla nas szczególnie cenne, bo dzięki temu dużo łatwiej się współpracuje, relacje są lepsze.
Czym kierują się panie wykonując swoje obowiązki zawodowe? Co jest istotne, o czym nie można zapomnieć?
A: Jako adwokaci, nie możemy być zależni – to wynika ze specyfiki zawodu, nie możemy mieć wiążących poleceń, musimy być niezależni. Między innymi dlatego, że jesteśmy zobowiązani do zachowania tajemnicy adwokackiej, z której nikt, poza sądem tylko z ważnych powodów, nie może nas zwolnić. Dużą wartością dla naszych klientów jest zachowanie ich informacji, ponieważ mamy dostęp do wielu poufnych i tajnych danych.
B: Prawnicy muszą umieć logicznie myśleć. Wbrew pozorom, prawnik powinien mieć umysł analityczno-matematyczny. Mieć odwagę, bo trzeba sobie poradzić, walczyć o interesy klienta i umieć zachować zimną krew.
Rady dla młodych przedsiębiorców i osób, które chcą studiować prawo.
A: Konkurencja jest spora, dlatego trzeba mieć bardzo dużo samozaparcia i determinacji.
Jakie są plany na przyszłość?
AiB: Chcemy się rozwijać, mamy plany na rozwój, wchodzimy w nowe projekty, nawiązujemy relacje, chcemy zmienić też przestrzeń, w której pracujemy. Udzielamy się też w różnego rodzaju inicjatywach dla kobiet w biznesie. Występujemy jako prelegentki, wspieramy startupy, jeżeli chcą się rozwijać, doradzamy na co trzeba zwrócić uwagę. Mocno kibicujemy kobietom i zachęcamy ich do samodzielnego prowadzenia biznesu. Nie tylko prowadzimy szkolenia, ale też same w nich uczestniczymy, bo chcemy ciągle się doszkalać i uczyć od lepszych od nas.
Jakie możliwości rozwoju daje miasto jeśli chodzi o branżę prawniczą?
A: Wrocław daje bardzo wiele możliwości, z naszej perspektywy, bo zajmujemy się głównie firmami – ciąglę ich przybywa, coraz więcej firm właśnie tutaj się otwiera.
B: Dobrze się też tutaj pracuje.