Już dzisiaj rusza 20. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty, który w tym roku łączy siły wraz z 11. edycją American Film Festival. Ta niecodzienna koncepcja dwóch festiwali w jednym jest odpowiedzią na sytuację epidemiologiczną w Polsce i na świecie. MFF Nowe Horyzonty, który dotychczas odbywał się na przełomie lipca i sierpnia, został połączony z AFF po raz pierwszy w historii, co zapewnia nam dostęp do obszernej bazy filmów.

Niestety organizatorzy przegrali z obecnymi restrykcjami sanitarnymi, dlatego niemal całość festiwalu (wyłączając nieliczne seanse w czwartek oraz piątek) będzie dostępna jedynie online. Zatem  zapełnione sale kinowe, spotkania z reżyserami oraz ekscytującą atmosferę, która towarzyszy oczekiwaniu w kilkuset osobowej kolejce trzeba będzie zamienić na wygodną domową kanapę.

Pomimo najuboższego sezonu filmowego od lat, na platformie internetowej kina Nowe Horyzonty będziemy mieli dostęp do ponad 170 filmów podzielonych na kilkanaście kategorii. W związku z tym postanowiliśmy przedstawić naszą listę filmów, które polecamy obejrzeć. Wśród wybranych przez nas propozycji, znajdziecie zarówno dzieła znanych i cenionych twórców, jak i reżyserskie debiuty.

Wielorybnik „The Whaler Boy”

źródło: https://www.awardsdaily.com/2020/09/15/toronto-dispatch-the-whaler-boy

Philipp Yuryev  Rosja, Polska, Belgia 2020

Sekcja „Odkrycia”

Temat pierwszego zakochania nastolatka w nieosiągalnej dla niego dziewczynie brzmi znajomo, jednak rzadko kiedy jest podany w tak interesujący pomysł. Bohaterem jest tutaj młodzieniec ze wschodnich krańców Rosji, a obiektem westchnień internetowa striptizerka HollySweet999. Opowieść o dwóch różnych światach, które łączy Internet i siła młodzieńczego zakochania. Debiut rosyjskiego reżysera Philippa Yuryeva obsypany nagrodami na festiwalu w Wenecji.

Opowieści z kasztanowego lasu „Stories from the Chestnut Woods”

źródło: https://cineuropa.org/en/newsdetail/378379/

Gregor Božič / Słowenia, Włochy 2020

Sekcja „Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty”

W swoim debiucie Gregor Božič ukazuje nam krajobraz pogranicza włosko-słowiańskiego po II wojnie światowej. Przepiękna kraina, przez wielu opuszczona z powodu opadającej żelaznej kurtyny, jest miejscem wydarzeń przywołujących na myśl gatunkowo realizm magiczny. W tej onirycznej opowieści głównym bohaterem jest miłość, która wiąże istnienia wielu osób. Uczta zarówno wizualna, jak i duchowa.

Nigdy, rzadko, czasami, zawsze „Never Rarely Sometimes Always”

źródło: https://davefilmblog.com/2020/05/31/never-rarely-sometimes-always-2020/

Eliza Hittman Wielka Brytania, USA 2020

Sekcja „Highlights” AFF

Z dnia na dzień film w reżyserii Elizy Hittman stał się najbardziej aktualnym filmem tegorocznej edycji. Kilka dni z życia nastolatki, która zachodzi w ciążę w środowisku patriarchalnym. Opowieść o nastoletniej przyjaźni, która stanowi najczystszą emocję ulokowaną pomiędzy społeczną hipokryzją, urzędowymi procedurami oraz brakiem zrozumienia i empatii. Nagroda specjalna jury na festiwalu Sundance FF oraz MFF w Berlinie.

Aida „Quo vadis, Aida?”

źródło: https://www.sarajevotimes.com/quo-vadis-aida-film-by-bosnian-director-jasmila-zbanic-on-the-venice-biennale/

Jasmila Žbanić / Bośnia i Hercegowina, Austria, Rumunia, Holandia, Niemcy, Polska, Francja, Norwegia, Turcja 2020

Sekcja „Pokazy galowe”

Dramat w reżyserii Jasmily Žbanić to przedstawienie tragicznych losów mieszkańców miasta Srebrnicy, które stało się świadkiem zagłady tysięcy muzułmańskich mężczyzn i chłopców. Główną bohaterką jest tutaj jednak kobieta (Jasna Duričić), która jako tłumaczka pokazuje inne spojrzenie na te tragiczne wydarzenia ostatnich lat XX wieku. Warto dodać, że duży udział w produkcji mieli Polacy: producentka Ewa Puszczyńska (Ida, Zimna wojna), kostiumografka Małgorzata Karpiuk oraz autor muzyki Antoni Komasa-Łazarkiewicz.

Ludzki głos „The Human Voice”

źródło: https://www.nytimes.com/2020/09/08/movies/tilda-swinton-the-human-voice.html

Pedro Almodóvar / Hiszpania 2020

Sekcja „Pokazy galowe”

W zeszłym roku „Ból i Blask” zapewnił Almodóvarowi kolejną nominację do Oscara. W tym roku reżyser m.in. „Porozmawiaj z nią” lub „Juliety” proponuje nam miniaturę, której bohaterką jest niesamowita Tilda Swinton. Bawiąc się formą, Almodóvar próbuje opisać uczucia towarzyszące ludziom podczas lockdownu. Oczywiście nie zabraknie typowych dla hiszpańskiego reżysera cech tj. bogatej gamy kolorów, zadbania o detale oraz niezwykle trafnego ukazania sylwetki kobiety we współczesnym świecie. Zaskoczeniem może być jedynie język (jest to debiut anglojęzyczny Almodóvara).

Ostatnie słowa „Last Words”

źródło: https://www.filmaffinity.com/es/film616928.html

Jonathan Nossiter Włochy, Francja, USA 2020

Sekcja „Highlights” AFF

Mimo, że tematy postapokaliptyczne są już nam znane niemal na wylot, ten film pokazuje, że tak sztampowy gatunek można pokazać na wiele sposobów. Losy nastoletniego chłopca, który szuka iskry nadziei w świecie po katastrofie klimatycznej. Film skłania do refleksji oraz pokazuje, że nawet w najcięższych chwilach mamy szansę trafić na dobrych ludzi, a świat mimo barier kulturowych i językowych nie musi być biblijną wieżą Babel. Film oparty na podstawie powieści Santiago Amigoreny z prawdziwymi gwiazdami w obsadzie: Charlotte Rampling (Harry Angel, 45 lat), Stellan Skarsgård (Buntownik z wyboru, Przełamując fale) i Alba Rohrwacher (Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie, Szczęśliwy Lazzaro).

Lato ’85  „Été 85”

źródło: https://www.imdb.com/title/tt10457128/

François Ozon / Francja, Belgia 2020

Sekcja „Mistrzowie”

Francuski reżyser po raz kolejny zajmuje się trudnym tematem dojrzewania. Podobnie jak w „Młoda i Piękna”, bohaterowie eksperymentują ze swoją seksualnością. W tle cudowne lata 80. na francuskiej prowincji. François Ozon pokazuje, że nie istnieją dla niego tematy tabu w kinie, a w swoich filmach często odwołuje się do bezkompromisowości francuskiej nowej fali.

Malmkrog

źródło: https://culturedvultures.com/malmkrog-movie-review/

Cristi Puiu / Rumunia, Serbia, Szwajcaria, Szwecja, Bośnia i Hercegowina, Macedonia 2020

Sekcja „Mistrzowie”

Mieli nową falę Francuzi, mają też Rumuni, a Cristi Puiu jest jednym z jej głównych przedstawicieli. W najnowszym filmie autora takich filmów jak „Aurora” i „Sieranevada”, zagłębiamy się w świat kostiumowy, który stanowi idealne tło do dyskusji na tematy egzystencjalne. Ponad trzygodzinny dramat jest inspirowany powieścią rosyjskiego pisarza Władimira Sołowjowa. 

Na koniec kilka informacji organizacyjnych:

  • Festiwal trwa od 5 do 15 listopada.
  • Aby obejrzeć filmy online, należy założyć konto w serwisie nowehoryzonty.pl, następnie złożyć zamówienie dodając wybrane filmy do koszyka, aby na końcu opłacić dostęp za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych Dotpay.
  • Większość filmów dostępna jest przez cały czas trwania festiwali o dowolnej porze (od 5.11 od godziny 8:30 do 15.11 do godziny 23:59), jednak część tytułów jest dostępna wyłącznie w określonych terminach (dniach i przedziałach godzinowych).
  • Film należy obejrzeć w ciągu 48h od rozpoczęcia odtwarzania.
  • Wszystkie filmy (poza sekcją Kino Dzieci) będą dostępne w oryginalnej wersji językowej z polskimi lub angielskimi napisami do wyboru.

Więcej informacji znajdziecie na stronie nowehoryzonty.pl.  Zachęcamy do uczestnictwa w festiwalu!

Chcesz zainspirować się Wrocławiem?
Bądź z nami na bieżąco!

Categories: Miejsca Wydarzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *