Już 5 listopada rozpoczyna się 10. American Film Festival czyli filmowe wydarzenie, które pokazuje inne oblicze kina niż to, jakie oglądamy na co dzień w kinach sieciowych. Podczas festiwalu, jak co roku spotkamy wszystkie oblicza kinematografii zza oceanu: zarówno dzieła uznanych mistrzów, jak i twórców niezależnych. Są to produkcje, których często nie zobaczymy nigdzie indziej na polskich ekranach.
Na początek kilka przydatnych faktów
- Posiadacze festiwalowych karnetów i akredytacji mają możliwość rezerwowania online miejsc na wybrane seanse. Dzięki temu każdy wie wcześniej, na jaki film na pewno się dostanie.
- By dostać się na seans, koniecznie należy zrobić rezerwację miejsca na sali. Wystarczy zrobić to w dzień poprzedzający daną projekcję od godz. 8:30.
- Wejściówki na bezpłatne wydarzenia należy odbierać w kasach Kina Nowe Horyzonty (wydawane od godz. 9:00 dnia poprzedzającego dane wydarzenie). Pula wejściówek jest ograniczona.
- Festiwalowi towarzyszyć będą wydarzenia towarzyszące.
Irlandczyk
Gatunek: Biograficzny, Dramat, Kryminał
Tytuł, który otwiera tegoroczny American Film Festival to najnowsze dzieło nagrodzonego Oscarem Martina Scorsese – twórcy kultowych dzieł kina takich jak Taksówkarz, Chłopcy z ferajny czy Wilk z Wall Street. Fabuła poświęcona jest jednej z największych zagadek kryminalnych w historii Stanów Zjednoczonych – tajemniczemu zaginięciu legendarnego przywódcy związków zawodowych Jimmy’ego Hoffy. A wszystko osadzone jest w realiach powojennej Ameryki, niekiedy brutalnej i tajemniczej.
Midsommar. W biały dzień
Gatunek: Dramat, Horror
W trakcie 10. American Film Festival będzie okazja, aby zobaczyć trzygodzinną wersję reżyserską Midsommar autorstwa utalentowanego Ariego Astera – twórcy filmu, który swoim ostatnim dziełem ugruntował sobie pozycję reżysera. Midsommar opowiada o młodej parze, która w czasie wakacji odwiedza odizolowaną od świata szwedzką wioskę, a z biegiem czasu dowiaduje się o ekscentrycznych miejscowych tradycjach. Jest ciekawie i tajemniczo, a całość przeplata antropologiczno-kulturowe słowiańskie tło.
Mój piękny syn
Gatunek: Dramat
David jest uznanym dziennikarzem. Nic to jego dorastający syn. Bohaterów łączy bliska i dobra relacja, a przynajmniej taka się wydaje do momentu, w którym ukazywany jest nam problem narkotyków, z jakim boryka się chłopiec. Nie zobaczymy tu jednak odpychających scen nałogu i upadłych bohaterów. Film Van Groeningena skupia się raczej wyłącznie na miłości ojca do syna. Wzruszającej, bezwarunkowej, ale niedoskonałej.
Czas Apokalipsy
Gatunek: Dramat, Wojenny
American Film Festival to również doskonała okazja, aby nadrobić klasyki kina na dużym ekranie. Co więcej, Czas Apokalipsy w 40 rocznicę stworzenia filmu pojawi się w wersji reżyserskiej. Jest to adaptacja opowiadania Josepha Conrada „Jądro ciemności” w formie dramatu wojennego przeniesionego w realia wojny wietnamskiej.
O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu
Gatunek: Horror, Romans
W przemysłowym mieście Bad City przestępczość jest na porządku dziennym, a narkomani, prostytutki i złoczyńcy czują się tu jak w domu. Jest jednak ktoś, kto wymierza sprawiedliwość. To psychodeliczna, mocno stylizowana zabawa filmowymi gatunkami. Od spaghetti westernu przez wampiryczny horror po romans. A wszystko to w formie dialogu z lokalną tradycją osadzonym w mrocznych kadrach.
The Lighthouse
Gatunek: Dramat, Horror
Historia dwóch strażników latarni morskiej, którzy w obliczu samotności powoli tracą zdrowie psychiczne. Obaj mężczyźni, każdy z nich skrzywiony przez życie na dziesiątki różnych sposobów, zostają zmuszeni, by stawić czoła swym demonom. Jest to kolejna produkcja Roberta Eggersa (twórcy m.in. Czarownicy), która poniekąd budzi grozę obok uczucia niepokoju. Surrealizm utrzymany w biało-czarnych barwach.
Historia małżeńska
Gatunek: Dramat, Komedia
To tytuł zamykający tegoroczny American Film Festival. W rolach głównych Scarlett Johansson i Adam Driver, którzy tworzą parę przechodzącą kryzys. Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się takie, jakie być powinno – mają swoje przyzwyczajenia, dopełniają się i współpracują, a związek opiera się na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa. Jednak zmienna i niekiedy dynamiczna relacja okazuje się być w punkcie kryzysowym, kiedy para postanawia się rozwieść, dając tym samym przestrzeń na ukazanie widzom niedoskonałości i absurdów amerykańskiego systemu prawnego.
Dwóch papieży
Gatunek: Dramat
Historia przedstawiona w filmie jest inspirowana prawdziwymi wydarzeniami. A dokładnie relacją Benedykta XVI i jego następcy, kardynała Bergoglio, którego wybór na tron Piotrowy miał być rzekomo punktem zwrotnym w historii Kościoła. Film ukazuje rozmowy prowadzone za murami Watykanu i słowne potyczki przywódców Kościoła, którzy starają się znaleźć wspólny język.
Na noże
Gatunek: Kryminał
Coś dla fanów kina detektywistycznego oraz miłośników kryminałów. Dzień po 85-tych urodzinach Harlan Trombley zostaje znaleziony martwy w swojej posiadłości. Do rodzinnego domu zjeżdżają się dzieci i wnuczęta, z których każde miało motyw i, co więcej, okazję. Widzowie u boku zdeterminowanego detektywa przedzierają się przez sieć rodzinnych zależności, zawiści, wzajemnych oskarżeń i finansowych oczekiwań, a towarzyszy im niewymuszony humor i tajemnica.
Mamy nadzieję, że nasz przewodnik – mimo, że jest w pełni subiektywny – ułatwi Wam wybór filmów, na które się wybierzecie!